[공연리뷰] 국립무용단 '회오리' - Demokraatti
[공연리뷰] 국립무용단 '회오리' - Demokraatti
  • 더프리뷰
  • 승인 2022.12.04 11:15
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

English Text Below

[더프리뷰=서울] 편집자 = 지난 9월 22-24일 핀란드 헬싱키 댄스하우스에서 있었던 국립무용단 <회오리> 공연에 대한 현지 언론 Demokraatti의 리뷰를 번역, 게재한다. Demokraatti는 1895년 노동운동 신문으로 창간되어 2019년부터 현재의 잡지 형식으로 발행되는 격주 저널로, 현 핀란드 총리가 속한 사회민주당의 관점을 대변한다.

필자: 안니키 알쿠(Annikki Alku)

원문에서 영문번역: 시모 바시넨(Simo Vassinen)

영문에서 한글번역:  김수인

테로 사리넨의 마법 같은 회오리가 관객을 매혹시키다.

테로 사리넨은 2014년 한국국립무용단(NDCK)이 객원안무로 초청한 최초의 서양 안무가였다. 그때까지 1962년 설립된 국립무용단은 한국무용 전통에만 집중했다.
테로 사리넨은 2014년 한국 국립무용단(NDCK)이 객원안무가로 초청한
최초의 서양 안무가였다.
그때까지 1962년 설립된 국립무용단은 한국무용 전통에만 집중했다.

<회오리 Vortex>의 초연은 우연이자 성공이었다. 이 작품은 빠르게 해외공연에서 무용단의 상징적인 작품이 되었고, 공연은 전 세계를 여행할 때마다 찬사를 받았다. 작년 리바이벌 초연도 마찬가지로 성공적이었다.

목요일에 댄스하우스 헬싱키에서 <회오리>의 핀란드 초연을 본 후, 나는 그 이유를 이해할 수 있었다. 공연은 거의 마법 같았고 내 생각에는 의심할 여지 없이 사리넨의 최고의 안무 중 하나이다.

핀란드 관객, 특히 자신의 무용단에서 하는 사리넨의 공연을 본 적이 있는 사람은 해외 관객이나처음 보는 관객과는 약간 다른 방식으로 공연을 자연스럽게 보고 경험했을 것이다.

나는 한국무용 전통에 대해 잘 알지 못하지만, <회오리>는 사리넨 고유의 동작 언어와 안무 스타일과 한국 전통무용 스타일을 보기 드물게 훌륭히 결합한 작품이라고 생각한다. 사리넨의 정신은 공연에서 단단한 토대와 강한 신체적 존재감을 드러낸다. 반면 한국무용의 전통은 부드럽고 끈질긴 탄성과 세련됨의 정수로 존재한다.

움직임이 강하고 격렬하더라도 결코 거칠거나 공격적으로 각이 지지 않는다. 전신이 사용되지만 춤과 동작의 중심점은 손, 특히 손바닥과 손가락에서 절정에 이른다. 이렇게 다양성을 표현하고 호흡하는 팔과 손은 거의 본 적이 없다.

세 부분으로 구성된 작품의 내용은 추상적이다. 그 주제에는 삶의 과정, 전통과 새로운 지식 및 기술의 만남, 그리고 이 끊임없이 흐르는 움직임이 우리를 던지는 소용돌이의 종류가 포함된다. 군무 외에도 전통무용을 대표하는 두 2인무와 새의 형상으로 이러한 주제를 전달한다. 만남과 변화는 항상 평화롭지만은 않지만 필요하다. 이것은 두 2인무에서 특히 잘 볼 수 있다.

춤으로 말하자면 앙상블 전체가 꿈만 같다. 거센 물살처럼 흐르는 춤을 춘다. 그들은 테크닉을 수행하기 위해 생각하느라 멈추지 않는다. 그것은 매우 자연스럽고 자명하다.

시각적 측면에서 사리넨은 자신의 팀을 신뢰했다. 미키 쿤투는 조명을, 에리카 투루넨은 의상을 담당한다. 둘 다 작품의 다른 부분만큼 절묘하게 완벽했다. 의상의 색조는 흰색에서 검은색까지 다양하며 세부적인 부분은 한국 전통의상과 유사하다. 조명 측면에서 쿤투는 주로 서로 다른 방향에서 오는 스포트라이트 모음과 이들이 생성하는 그림자를 사용하여 놀라운 이미지를 형성한다. 때때로 거의 마법 같은 분위기가 능숙하게 사용된 스모크로 더욱 강화된다.

작품의 음악은 별도의 챕터를 가질 자격이 있다. 한국의 현대작곡가 장영규가 4개의 전통악기를 위해 곡을 지었다. 여기에는 두 개의 다른 현악기, 피리, 가사가 없는 판소리 노래가 포함되었다. 소리꾼 이승희도 무대를 돌아다니고 다른 연주자들이 무대 옆에 앉는 동안 무용수들 사이에서도 움직인다.

음악은 매혹적이고 이국적이지만 낯설지 않다. 멜로디가 선명하고 명료하면서도 기발하다. 타악기가 포함되지는 않지만, 어둡고 낮은 리듬은 음악의 필수적인 부분이다. 광란의 클로징 장면에서도 무용수들은 리듬을 놓치지 않는다.

<회오리>는 금방 잊혀질 작품이 아니다. 충격적이기 때문이 아니라 유례없이 완벽하기 때문이다. 거의 한 시간 반이 이렇게 빠르고 훌륭하게 지나간 적이 없었다.

Founded in 1895 as the labour movement’s newspaper and published since 2019 in its current magazine format, the bi-weekly journal represents Finland’s Social Democrats ie. the Prime Minister’s party.

DEMOKRAATTI
25 September 2022

Original text:

https://demokraatti.fi/tanssiarvio-tero-saarisen-maaginen-vortex-lumoaa-katsojan  

 

Dance review: Tero Saarinen's magical Vortex enchants the viewer

Tero Saarinen was the first Western choreographer to be invited bythe National Dance Company of Korea NDCK to make a guestchoreography in 2014. Until then, the company, founded in 1962,had only focused on the Korean dance tradition.
Tero Saarinen was the first Western choreographer to be invited bythe National Dance Company of Korea NDCK to make a guestchoreography in 2014. Until then, the company, founded in 1962,had only focused on the Korean dance tradition.

Writer: Annikki Alku

The premiere of Vortex was both an accident and a success. The piece quickly became the dance company’s emblematic oeuvre on international visits, and the performance was met with praise wherever it travelled around the world. The revival premiere last year was equally successful.

After seeing the Finnish premiere of Vortex on Thursday at Dance House Helsinki, I can understand why. The performance was almost magical and in my opinion, it is undoubtedly one of Saarinen's finest choreographies.

A Finnish audience member, and especially someone who has seen Saarinen's performances for his own company, will naturally see and experience the performance slightly differently than an international and first-time audience.

While I am not familiar with the Korean dance tradition, I think that Vortex combines both Saarinen's own movement language and choreographic style and the traditional Korean dance style in a rare and wonderful way. Saarinen’s spirit comes through in a certain groundedness and strong physical presence in the performance. The Korean dance tradition, on the other hand, is present in a soft, all-pervasive elasticity and a certain essence of refinement.

Even if the movement is strong and intense, it is never rough or aggressively angular. The whole body is used, but the centre point of dance and movement culminates in the hands and most of all in the palms and fingers. I have rarely seen arms and hands that engage in breathing and expression of such diversity.

The content of the three-part work remains abstract. Its themes include the course of life, the encounter of tradition with new knowledge and skill, and the kind of vortex this constant flowing movement throws us into. In addition to the group, these topics are conveyed by two duos and a bird figure representing the traditional dance style. Encounters and changes are not always painless, but they are necessary. This is especially well visible in the shared and individual duets of two couples, an older one in black and a younger one in white.

In terms of dance, the whole ensemble is like a dream. They breathe a dance that flows like a powerful current. One does not even stop to consider their technical know-how: it is so fully natural and self-evident.

On the visual side, Saarinen has trusted his go-to team. Mikki Kunttu is responsible for lighting and stage design, and Erika Turunen is responsible for costumes. Both are as exquisitely perfect as the rest of the show. The colour scale of the costumes ranges from different shades of white to black, and the details share similarities with traditional Korean costumes. In terms of lighting, Kunttu mainly operates with collections of spotlights coming from different directions and the shadows they create, which form incredible images. At times, the almost magical atmosphere is further enhanced by skilfully used theatrical smoke.

The music of the piece deserves its own chapter. It is composed by South Korean contemporary composer Young-gyu Jang for four traditional instruments. These include two different string instruments, a reed instrument, and pansori song, which this time has no words. Singer Seunghee Lee also moves around the stage and even among the dancers while the other musicians sit on the side of the stage.

The music is enchanting, exotic, but not strange. Crisp and clear in its melodies, yet also whimsical. Although the selection of instruments does not mention percussions, a dark low rhythm is an integral part of the music. In the frantic closing scene, the dancers also take hold of the rhythm.

Vortex is a show that will not soon be forgotten. Not because it is a shock, but because it is so uniquely perfect. Rarely has nearly an hour and a half passed so quickly and wonderfully.

(Translation into English by Simo Vassinen)


댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.