[공연리뷰] CCDC와 김재덕의 가장 독창적이고 획기적인 춤 'The Brown'
[공연리뷰] CCDC와 김재덕의 가장 독창적이고 획기적인 춤 'The Brown'
  • 더프리뷰
  • 승인 2022.12.30 11:11
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

[더프리뷰=서울] 편집자 = 지난 12월 16-25일 홍콩문화센터 스튜디오 시어터에서 열린 홍콩현대무용단(城市當代舞蹈團, City Contemporary Dance Comapny)의 김재덕 안무작 <Brown> 공연에 대한 사우스차이나모닝포스트(SCMP)지 12월 20일자 나타샤 로가이(Natasha Rogai) 평론가의 리뷰를 번역, 게재한다. 관련 내용은 더프리뷰 12월 13일자 참조.

다음은 리뷰 전문.

색과 흙과 나무의 연관성을 표현한 작품 <브라운>으로 한국의 김재덕과 홍콩현대무용단(CCDC)이 다시 만났다. 가면을 쓴 12명의 무용수들이 하나의 독립체로 융합되며, 그들의 물 흐르는 듯한 움직임에 스타카토 리듬의 킥으로 액선트를 더한다. 이것은 김재덕과 크리에이티브 팀의 승리이다.

2022년 12월 16일 초연된 한국 안무가 김재덕과 홍콩 CCDC의 '브라운' 한 장면. (사진=카르멘 소 Carmen So)

러닝타임 1시간 짜리 작품 <브라운>은 일종의 계시이다. 그것은 천천히 시작하여 아주 드물게  나타나는 그 '계시'로 발전한다. 당신으로 하여금  완전히  새로운  방식으로  춤을  보게  하는 작품이다. 바로 컨템퍼러리 댄스가 이상적인 목표로 삼지만 거의 달성하지 못하는 것이다. 제목은  자연의 기본  요소인  흙과 나무와의  연관성과 색상을 표현하는 작품을  만들고자 하는 안무자의 의지를 반영한다. <브라운>은 2018년 <장단>의 성공에 이어 CCDC와 한국을 대표하는 안무가/작곡가 김재덕의 새로운 협업 작품이다.

디자이너 옝친(Yeung Chin)의 미니멀한 세트와 로맨레이(Lawmanray)의 기발한 조명은 모든 것을 지루하지 않게 갈색으로 만든다.

'브라운'의 한 장면. 김재덕의 안무는 몸 전체와 팔이 파도처럼 흐르는 기이하고 기복이 있는 움직임을 사용한다.
(사진=테리 창 Terry Tsang)

옝의 의상은 처음에는 당황스럽게 느껴진다. 모든 무용수는 전면에 긴 부리가 있고 손에 이상한 막대기 모양의 부속 장치가 있는 큰 마스크를 포함하여 동일한 (물론 갈색) 의상을 입는다. (이것들은 <가디언즈 오브 갤럭시>에 나오는 나무 같은 외계인 그루트를 떠올리게 하고, 마스크에 빛나는 눈은 <스타워즈>의 자와를 생각나게 한다.)

일반적으로 나는 무용수들의 얼굴을 가려서 그들의 개성, 인간성, 표현력을 잃게 하는 것을 좋아하지 않는다. 그러나 여기에서는  작품이 진행됨에 따라 의도가  분명해진다. 무용수들은 하나의 독립체로 융합되어 문자 그대로 하나로 움직이고 초점은 산만함 없이 전적으로 움직임에 주어진다.

사실 작품이 끝날 무렵 가면이 벗겨졌을 때 거의 실망할 뻔했다. 김재덕의 안무는 몸 전체와 팔이 파도처럼 흐르는 기이하고 물결치는 움직임과 한국 전통춤에서 파생된 날카로운 스타카토 리듬의 발차기를 사용한다. 한 특별한 부분에서 무용수들은 무대 중앙에 줄을 서서 마치 바람에 구부러진 나무처럼 일제히 움직이면서 매혹적인 이미지를 만들어낸다.

'브라운'의 한 장면. 마스크를 착용함으로써 무용수들은
하나의 개체로 융합된다. (사진=테리 창 Terry Tsang)

대부분 열광적인 솔로로 구성된 긴 마지막 시퀀스는 전율적인 속도와 힘이 완벽한 제어와 결합되어 놀랍도록 숨이 멎을 듯한 클라이맥스로 가차 없이 이어진다(말 그대로 마지막에 무용수들이 헐떡이는 소리가 들리고, 보는 것만으로도 숨이 찼다). 

'오가닉(organic)'은 남용되는  단어이지만  여기에서는  계속해서  마음에  떠오르는  단어였다. 김재덕의 음악과 춤의 관계는 분리할 수 없을 정도로 밀접하게 연결되어 있다. 춤과 의상, 세트 및 조명의 조화, 작업이 자연스럽게 진행되는 방식–프로덕션의 모든 측면에서 기술적인 탁월함에도 불구하고 인위적으로 느껴지는 것은 없었다.

<브라운>은 김재덕과 전체 크리에이티브 팀의 승리이다. 새로운 수준의 공연에 도달하면서 작품에  대한  열정을  가진  대부분이  젊은 12명  출연진이  모범적인  헌신과  기술로  춤을 췄다(공연관람일자 12월 18일).

(번역 김수인)

안무가 김재덕(사진=안재경). 이 작품은 홍콩발레단의 화려한 '호두까기 인형'만큼 크리스마스 분위기는 아닐지 모르지만, 가장 독창적이고 획기적인 춤을 보고 싶은 사람에게는 진정한 축제의 특별함을 전달한다.

원문

원본출처:
https://www.scmp.com/lifestyle/arts-culture/article/3203856/dance-its-most-original-and-ground-breaking-brown-city-contemporary-dance-company-and-korean

The hour-long Brown is a revelation. It starts slowly, then develops into that rare thing: a work which makes you see dance in a whole new way, which is exactly what contemporary dance ideally aims for, but seldom achieves.

The title reflects the choreographer’s objective to create a work expressing a colour and its association with earth and wood, the fundamental elements of nature.

Brown renews the collaboration between Hong Kong’s City Contemporary Dance Company (CCDC) and leading South Korean choreographer/composer Kim Jaeduk, following the success of Jangdan in 2018.

Designer Yeung Chin’s minimalist set and Lawmanray’s ingenious lighting contrive to make everything brown without being boring.Yeung’s costumes are disconcerting at first. All the dancers wear identical (brown, of course) costumes, including large masks with long beaks at the front and strange, stick-like appendages on their hands (these remind me of Groot, the tree-like alien in Guardians of the Galaxy, while the lit-up eyes in the masks make me think of the Jawas in Star Wars).

A scene from “Brown”, a collaboration between South Korean choreographer Kim Jaeduk and Hong Kong’s City Contemporary Dance Company which premiered on December 16, 2022. Photo: Carmen So

The hour-long Brown is a revelation. It starts slowly, then develops into that rare thing: a work which makes you see dance in a whole new way, which is exactly what contemporary dance ideally aims for, but seldom achieves.

The title reflects the choreographer’s objective to create a work expressing a colour and its association with earth and wood, the fundamental elements of nature.

Brown renews the collaboration between Hong Kong’s City Contemporary Dance Company (CCDC) and leading South Korean choreographer/composer Kim Jaeduk, following the success of Jangdan in 2018.

Designer Yeung Chin’s minimalist set and Lawmanray’s ingenious lighting contrive to make everything brown without being boring.

A scene from “Brown”. Kim Jaeduk’s choreography employs extraordinary, undulating movement, the whole body and arms flowing like a wave. Photo: Terry Tsang

Yeung’s costumes are disconcerting at first. All the dancers wear identical (brown, of course) costumes, including large masks with long beaks at the front and strange, stick-like appendages on their hands (these remind me of Groot, the tree-like alien in Guardians of the Galaxy, while the lit-up eyes in the masks make me think of the Jawas in Star Wars).

Normally I’m not in favour of hiding dancers’ faces, thus losing their individuality, humanity and expressiveness. Here, however, the intention becomes clear as the piece progresses: the dancers fuse into a single entity, literally moving as one and the focus is entirely on the movement with no distractions.

Indeed, I was almost disappointed when the masks came off towards the end of the piece.

Kim’s choreography employs extraordinary, undulating movement, the whole body and arms flowing like a wave, punctuated by sharp, staccato kicks derived from Korean traditional dance.

In one exceptional passage, the dancers form a line in the middle of the stage and create mesmerising images as they move in unison, like trees bending in the wind.A long final sequence made up largely of frenzied solos, remarkable for their electrifying speed and power combined with total control, builds relentlessly to a breathless climax (literally - the dancers could be heard panting at the end and I felt out of breath just watching them).

Organic is an overused word, yet here it was the one that came to mind again and again. The relationship between Kim’s music and the dance, so intimately connected that they cannot be separated; the harmony of costumes, sets and lighting with the dance; the way the work flows naturally – despite the technical brilliance in every aspect of the production, nothing feels artificial.

Brown is a triumph for Kim and the whole creative team and was danced with exemplary commitment and skill by the cast of 12, mostly young, dancers, whose passion for the work came through as they reached a new level of performance.

The production may not be as Christmassy as Hong Kong Ballet’s spectacular Nutcracker, but is a true festive treat for anyone who wants to see dance at its most original and ground-breaking.

Brown, City Contemporary Dance Company, Studio Theatre, Hong Kong Cultural Centre. Shows continue on Dec 23-25. Reviewed: Dec 18.


댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.