[칼럼] 가능성의 표식 - 행위의 장소: 신체, 예술의 공간: 무용
[칼럼] 가능성의 표식 - 행위의 장소: 신체, 예술의 공간: 무용
  • 더프리뷰
  • 승인 2024.02.10 14:14
  • 댓글 0
이 기사를 공유합니다

- Scroll down for English text
[크기변환]IN + EX � situ_aks@andreakschlehwein.com
'IN + EX' situ_aks@andreakschlehwein.com

[더프리뷰=오스트리아 밀슈타트] 안드레아 K. 슐레바인(Andrea K. Schlehwein) 안무가/문화기획자 = 현재 모든 예술 중에서 가장 찰나적이면서도 다면적인 예술형식인 무용은 그 본질에 내재된 폭넓은 가능성으로 인해 현대미학과 사회비판적 성찰을 수행할 운명을 타고났다.

오늘날 무용이나 ‘무용공간’은 한 가지 형태로만 존재하지 않는다. 현대의 모든 안무는 각자만의 춤을 만들어내며, 모든 무용작품은 공연이 이루어지는 동안 공간을 관객과 예술가가 생생하게 살아 숨쉬며 공명하는 장소로 새롭게 정의한다.

새로운 것에 대한 호기심과 원래 상태로 돌아가려는 복원성, 모험에 대한 의지와 공간에 대한 탐구, 기존의 미학적, 관습적 한계에 대한 도전 등을 특징으로 하는 현대무용은 이제 멀티미디어 융합, 새로운 형식과 현상의 통합, 다양성에 기반한 사고와 하위문화에 대한 개방성이라는 형태를 갖추고 오늘날의 경험과 현실에서 나타나는 패턴을 직접적으로 변화시킬 뿐 아니라, 유동적으로 정의되곤 하는 ‘극장’이라는 예술공간에 자극적인 충동을 불어 넣어 이를 사회현실의 공간으로 변화시킨다.

[크기변환]dis place_aks3@andreakschlehwein.com
'dis place' aks3@andreakschlehwein.com

무용예술은 혼란스러울 정도로 불안정한 현 글로벌 시대에 대한 창조적 표현이다. 나타난 순간 바로 사라져 버리는 무용은 바로 연약한 인간 생명에 대한 완벽한 은유이기도 하다. 무용수들은 실시간으로 공간을 창조하며, 끊임없이 사라지고 마는 표현방식을 사용한다. 무용 앙상블이나 소규모 무용단은 국제적으로 조직되어 시각적으로도 다양성을 강조하며 다문화적이면서도 공통의 전문성을 기반으로 어떻게 하나의 언어를 수용하고 사용할 수 있는지를 보여준다.

공간이란 가변적인 구조다. 춤을 추는 신체는 정서적 움직임일 뿐 아니라 그 자체가 하나의 움직이는 공간이 된다. 무용수가 움직이는 공간은 주변 환경과 활발히 접촉한다. 그 과정에서 상호작용이 생겨나고, 상황을 인지하는 의식이 예리해지며, 시대비판적인 징표와 생동하는 이미지들이 정치적으로 움직이는 신체를 통해 각각의 안무 구상 속에서 표현된다.

[크기변환]dis place_aks1 @andreakschlehwein.com
'dis place' aks1 @andreakschlehwein.com

오늘날 무용은 세심하게 짜여진 예술적 발상의 실험장으로서 세계 어디에서나 이루어질 수 있다. 도시의 공간과 자연의 풍경조차도 예술의 공간이 된다. 무용은 가장 낯선 공간에서도 자신의 존재를 드러내고 공간의 건축적 한계를 넘어 확장시켜 작품의 주제를 품게 만든다. 즉, 지역과 상황, 기후와 위기, 개인과 사회 사이의 대화로부터 어떤 진정한 것이 뜻하지 않게 드러나는 미학적, 무용이론적 모델의 실험실이 만들어지는 것이다.

'INTER FACE' (c)Ok Sang Hoon2@andreakschlehwein.com

고전적인 극장 안무의 중심 원근법과 기하학적 표현의 종결은 중대한 변화를 가져왔다. 그 이후로 무용은 변화해 왔다. 발레의 고정된 표준 동작이나 이미 예정된 관객의 기대로부터 해방되었고, 각각의 무용에 맞춰 작곡된 음악으로 프로시니엄 무대에 명확하게 부여되었던 시공간 구조라는 고전적 질서는 해체되었다.

무용이론과 사회적 관점에서 볼 때 이 움직임의 예술에는 끊임없는 패러다임의 전환이 일어나고 있다. 공간, 시간, 형태, 다이내믹/프레이징 등 무용을 형성하는 고유의 기준은 여전히 중요하다. 이 기준들은 무용 역사의 모든 스타일과 시대를 관통하는 본질적인 요소다. 여기에는 공간확장에 대한 관심과 수직적 지향, 그리고 인간의 오랜 열망의 표현인 비상하는 순간의 중력에 대한 거부 등이 결합되어 있으며 문화적 차이를 넘어 역동성과 도취에 몰입하여 왕성하고도 시각적으로 강렬한 모습으로 나타난다.

[크기변환]#stone_Roman Zotter5@andreakschlehwein.com
'stone' (c)Roman Zotter5@andreakschlehwein.com

엘레바시옹(Elevation)의 원리를 탐구하는 과정에는 끝없는 이론적, 실제적 경계의 변화가 수반되며, 이는 단순한 무용기술의 숙달과 스타일에 대한 인식을 훨씬 뛰어넘는 것이다. 날고자 하는 사람은 세상을 바라보지 않고서는 훈련하고 연습하거나 신체적으로 사고할 수 없다. 이를 위해서는 인문적 세계관, 사회적 공간을 포함한 주변 환경, 그리고 주어진 기회와 장벽에 대한 예민한 시각이 필요하다.

예술 수행 장소로서의 공간은 근본적인 인식의 변화를 겪었다. 시각적인 것에 대해 새로운 각도로 바라보면서 관행을 벗어난 무대환경을 개척했고 여기에 새로운 의미를 부여했다. 현실은 이해되고 묘사되고 명명되어야 한다. 오늘날 일상적인 도시공간은 예술공간으로 변모하고 있으며 여기서도 무용은 계속해서 예술로서 성립한다. 안무와 무용에서 여러 다각적 관점을 동등하게 다룸으로써 공간은 변화 가능한 3차원의 조각물로 인식하게 되며, 이는 스며들 수 있는 유동적 형태이자 객체와 주체, 관념과 사고에 의해 정의되는 조각품이다.

위태로운 욕구 때문이든, 흥미로운 내러티브에 대한 추구 때문이든, 현대무용은 기꺼이 위험을 감수하려는 유연한 형태의 조직화이며 무대를 넘어 대안적 영역을 대담하게 탐구한다. 또한 무용은 다차원적인 미학적 개념들을 재정의하며 사회비평, 혼돈, 폭력, 위반, 계층, 그리고 상호협력과 열린 시스템 같은 논의의 유효성을 무용이론적, 과학적, 예술적, 미학적 차원에서 구현할 수 있을지를 검토한다.

[크기변환]dis place_aks4@andreakschlehwein.com
'dis place' aks4@andreakschlehwein.com

또한 진실한 표현방식들은 받아들여지고 플롯은 선형적이거나 서술적일 필요도 없으며, 서로 무관한 사건들이 무대에서 동시에 발생한다. 우연성과 우연의 통제장치를 모두 갖춘 작품은 구조와 해체, 캐릭터의 불연속성, 공간에 대한 규정의 부정 등을 시각화한다.

대화는 중심에서 외부로, 그리고 그 반대 방향으로, 대각선이나 나선형으로, 공간 및 신체 내부의 메타적 차원에서 모든 방향으로 다차원적으로 이루어지며, 예술이든 사회적 사건이든 궁극적으로 기하학적 형태를 초월하는 공간적 형태로, 사회적 맥락 속의 독특한 현상으로 이루어진다.

오늘날의 무용가는 그 어느 때보다도 하나의 개인이다. 이들은 신체와 영혼, 정신의 통합을 시대를 따라 구현하며, 문화적 전통과 훈련이라는 체계상의 한계를 극복하며 생동하는, 비판적 진술로서 존재한다. 즉 이들은 의례적인 젠더 구분에 의문을 제기하고 그 정체성을 재정의하며, 전쟁과 위기에 따라 항상 변화하는 세계공간의 원리에 유연하게 대응한다.

오늘날 우리의 신체는 정치적인 만큼이나 동시에 사적이며, 문화적 의식, 저항, 정치적 행동이 일어나는 장소이자 공간이다. (번역 김지유, 교열 더프리뷰)

[크기변환]INTER FACE_Ok Sang Hoon3@andreakschlehwein.com
'INTER FACE' (c)Ok Sang Hoon3@andreakschlehwein.com

Action SPACE : Body
Art SPACE : DANCE

The Signature of Possibility

The art of dance, the most ephemeral and multifaceted of all current art forms, due to its intrinsically versatile potential is predestined to act as a proxy of contemporary aesthetics and socio-critical reflection.

Today, there is not just the one dance or theone 'dance space'. Each contemporary choreography develops its own dance, each dance production redefines the space that viewers and artists share in the moment of the performance as a living, resonating space.

Characterized by curiosity and resilience, by risk-taking and an exploration of space, by challenging existing aesthetic and conventional boundaries, shaped by multimedia interdisciplinarity, by integrating new formats and phenomena, by including ideas of diversity and an openness to subcultures, contemporary dance directly transforms current patterns of experience and reality and provides stimulating impulses – out of the flexibly defined art space 'theatre‘, into the space of social reality.

The art of dance is a creative expression of our irritatingly unsettling globalized present. It is a perfect metaphor for the fragility of human life, as it disappears in a blink of an eye after the moment of its manifestation. Dancers shape the space in real time and work in a form of expression that is constantly in a state of disappearance. Ensembles and dance collectives set visible accents with their international casts and show how a unifying language can be adapted and spoken on a multicultural, technically relevant basis.

Spaces are changeable structures. The dancing body itself is a spacein motion as well as emotionally moving. Its kinesphere is in a lively dialogue with the wider environment. Interrelations emerge, the awareness of situational perception is sharpened, sociocritical signs and images-in-motion of politically acting bodies are depicted in the context of the respective choreographic concept.

Dance, as an experimental field for carefully crafted art concepts, can take place anywhere these days. Urban spaces and natural landscapes are turned into art venues. Dance asserts itself in the most unusual places, stretches their architectural boundaries and expands them to include thematic components. Laboratories for aesthetic and dance-theoretical models are established, in which something unexpectedly substantial emerges from a dialogue between territory and situation, climate and crisis, individual and society.

The abolition of the central perspective and the geometry of classical stage choreography has initiated a profound change. Since then, dance has constantly been transforming: the liberation from the fixed movement canon of ballet, from predefined audience expectations, the dissolution of the classical order of a clearly defined space-time structure in the proscenium stage with music specifically composed for dance.

In terms of dance theory and social perspective, a constant paradigm shift is taking place in the art of movement. What remains essential arethe formative criteria inherent to dance: space, time, form, dynamics/phrasing. These are integral factors for all styles and eras of dance history. They are united by a concern for the expansion of space, the vertical orientation, the defiance of gravity in the moment of flight as an expression of an ancient human desire, across cultures, committed to dynamism and intoxication, exuberant and visually powerful.

Exploring the elevation principle goes hand in hand with a constant shifting of theoretical and practical boundaries and far beyond the mastery of pure dance technique and stylistic awareness. Whoever wants to fly cannot train, rehearse and physically think this without keeping an eye on the world. The prerequisite is a humanistic worldview, a heightened awareness of the surrounding – also social – space and all the opportunities and barriers that present themselves.

Spaces as art locations have undergone a fundamental reorientation. Visually strong perspectives conquer unconventional settings and give them a new meaning. Reality wants to be understood, depicted and named. Today, everyday urban spaces are being transformed into art spaces in which concerns determining the art of dance continue to be formulated. A multi-perspective equality in choreography and dance allows for a perception of space as a mutable, three-dimensional sculpture that is defined by permeable, mobile contours, by objects and subjects, ideas and thoughts.

Whether out of a precarious need or a thirst for exciting narration, contemporary dance is based

on a flexible mode of organisation that is keen to take risks and boldly explores alternative territories far beyond the stage, aesthetically redefines multidimensional concepts and examines the viability of topics such as social critique, chaos, violence, transgression, hierarchy, synergetics and open systems on dance-theoretical, scientific and artistic-aesthetic levels.

Genuine modes of expression are embraced, plots do not have to be linear or narrative, disparate events are staged simultaneously, the play with chance and coordination tools visualizes structures and their disintegration, thediscontinuity of characters and the renunciation of identifiable spaces.

Dialogue takes place multidimensionally in all directions, from the centre to the periphery and vice versa, in diagonals or spirals, on spatial and intracorporeal meta levels, ultimately as a spatial figure that transcends geometry, be it art or social event, as a singular landscape in a social context.

Now more than ever, dance artists are individuals. Embodying the unity of body, soul and mind in line with the times; existing as living, critical statements overcoming the systemic narrowness of cultural tradition and education; questioning gender clichés and redefining identity; flexibly adapting them to the laws of a world space that is constantly changing due to wars and crises.

Today, our bodies are as private as they are political; they are the site and space of cultural awareness, resistance and political action.

Andrea K. Schlehwein . 05 11 2023
translation: ro 17 12 2023

Text by Andrea K. Schlehwein
Status AKS 03 01 2023
First published in abridged form: Die Brücke n° 34, Klagenfurt, Austria 2023

English translation of the unabridged text: Roman Zotter
Korean translation of the unabridged text: Jiyu Kim


댓글삭제
삭제한 댓글은 다시 복구할 수 없습니다.
그래도 삭제하시겠습니까?
댓글 0
댓글쓰기
계정을 선택하시면 로그인·계정인증을 통해
댓글을 남기실 수 있습니다.